Χανιά: Αποφάσεις που θα κρίνουν το μέλλον του τόπου…

0
548

Του Μανώλη Κονσολάκη

Σε απόσπασμα των συμπερασμάτων της μεγάλης έρευνας για τον τουρισμό στα Χανιά, που έγινε το καλοκαίρι του 2017 και παρουσιάστηκε το απόγευμα της Παρασκευής σε ειδική εκδήλωση στο ΚΑΜ, αναφέρεται μεταξύ άλλων:

«Τα τελευταία πέντε χρόνια, παρατηρείται ότι οι μισοί περίπου αλλοδαποί που καταφτάνουν στο αεροδρόμιο Χανίων είναι μη Σκανδιναβοί. Αυτό οφείλεται κυρίως στις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών που προτιμούν τη Ryanair, της οποίας, η συντριπτική πλειοψηφία (πάνω από 90%) των επιβατών προέρχονται από μη Σκανδιναβικές χώρες.»

Στην ίδια εκδήλωση έκανε μερικές  πολύ σημαντικές επισημάνσεις ο επίκουρος καθηγητής του Πολυτεχνείου Κρήτης Γιώργος Ατσαλάκης:

«Η σημαντική αύξηση του τουρισμού στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια είναι συγκυριακή… οφείλεται στο ότι άλλοι ανταγωνιστικοί προορισμοί, όπως η Τουρκία, η Αίγυπτος, η Τυνησία, έχουν πολλά προβλήματα ασφάλειας και δεν προτιμούνται από τους τουρίστες…

…Έχει συμβάλει και η εκτύπωση χρήματος, που γινόταν από την Ευρωπαϊκή Ένωση για να ξεπεραστεί η κρίση….

…Όταν όλα αυτά εκλείψουν αναμένεται να δούμε διακυμάνσεις στον τουρισμό και μέχρι τότε θα πρέπει να είμαστε αρκετά προετοιμασμένοι…»

Αυτά τα δύο σημαντικά συμπεράσματα, συνδέονται μεταξύ τους και καταλήγουν σε ένα τρίτο κοινό συμπέρασμα.

Το οποίο θα πρέπει σαφώς να συνεκτιμήσουν οι τουριστικοί παράγοντες του Νομού με τους φορείς του τόπου, σε συνδυασμό με τις δικές τους εξειδικευμένες γνώσεις πάνω στα τουριστικά θέματα.

Και να πάρουν από τώρα τα κατάλληλα μέτρα.

Η σημερινή εικόνα

Η παρουσία της Ryanair, τα τελευταία πέντε χρόνια στα Χανιά, άλλαξε τον «τουριστικό χάρτη» του Νομού. Πέρα από το γεγονός ότι έφερε πολύ περισσότερο τουρισμό, αυτό είναι κάτι που το παραδέχονται όλοι, έφερε και μία πραγματική επανάσταση στην ανθρωπογεωγραφία των τουριστών που επισκέπτονται την Δυτική Κρήτη και ειδικά το Νομό Χανίων.

Η παντοκρατορία των Σκανδιναβών, με ποσοστά πάνω από 90% που κατείχαν στο παρελθόν στο σύνολο των ξένων επισκεπτών, έσπασε και το ποσοστό τους έπεσε περίπου στο 50%. Αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί δείχνει, ότι τα Χανιά μπορούν να γίνουν ένας δημοφιλής προορισμός, για πολλές εθνικότητες, αρκεί να υπάρχει η πρόσβαση.

Αυτό σχετίζεται με τη δεύτερη επισήμανση που κάνει ο επίκουρος καθηγητής. 

Θα πρέπει να είμαστε προετοιμασμένοι να αντιμετωπίζουμε τις συνέπειες που θα έχουμε, όταν θα αποκατασταθεί η τάξη, στους δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς ανατολικά και νότια της χώρας μας. Όταν θα επιστρέψουν εκεί οι τουρίστες.

Η πρόσβαση

Πως θα γίνει αυτό;

Πέρα από τη βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος που προτείνει ο κ. Ατσαλάκης, δύο είναι κατά την άποψή μας, οι κομβικοί παράγοντες.

Ο πρώτος είναι η πρόσβαση.

Σε τουρίστες από όσο το δυνατόν περισσότερες ευρωπαϊκές κατά βάση, αλλά πιθανόν όχι μόνο, χώρες. 

Η επέκταση

Ο δεύτερος είναι η επέκταση της τουριστικής περιόδου.

Παράγοντες που θα βοηθήσουν να καλυφθούν ή ακόμη και να υπερκεραστούν οι όποιες απώλειες, της κλασικής τουριστικής περιόδου του καλοκαιριού.

Αυτά τα δύο για να συμβούν έχουν κάποιες προϋποθέσεις.

Οι προϋποθέσεις 

Η πρώτη και σημαντική προϋπόθεση είναι όχι μόνο να παραμείνει, αλλά και να αναπτύξει τις πτήσεις της ανοίγοντας και νέους προορισμούς, καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους η Ryanair.

Κακά τα ψέμματα, είναι αυτή τη στιγμή η μεγαλύτερη και πιο οργανωμένη αεροπορική εταιρεία της Ευρώπης. Και πετά στα Χανιά. Έχοντας μάλιστα δημιουργήσει σταθμό βάσης.  Και επειδή είναι low cost εταιρεία, θέλει να υπάρχουν κάποιες προϋποθέσεις για την παραμονή και την ανάπτυξη της. Τις οποίες αυτή τη στιγμή, δεν έχει. Με ότι συνεπάγεται αυτό…

Η δεύτερη προϋπόθεση είναι το αεροδρόμιο Χανίων. Σχετίζεται όχι μόνο με τη Ryanair, αλλά γενικότερα με την παρουσία low cost εταιρειών στα Χανιά και όχι μόνο.

Αυτή τη στιγμή έχουμε ένα ακριβό αεροδρόμιο, με ευθύνη βασικά της εταιρείας Fraport, η οποία είναι πλέον το «αφεντικό».

Φιλόξενο σε υποδομές, μετά την επέκτασή του, αλλά «αφιλόξενο» σε ότι αφορά το κόστος του.

Αυτό δε βοηθά ούτε στο να ανοίξουν νέοι προορισμοί, ούτε στο να επεκταθεί η τουριστική περίοδος.

Συμπέρασμα

Ιδού πεδίο δόξης λαμπρό λοιπόν για τους τουριστικούς φορείς…

Καλές οι εκδηλώσεις και πιο καλές οι έρευνες, γιατί ο τελευταίες δείχνουν το δρόμο, αλλά αυτό που χρειάζεται αυτήν την ώρα είναι συνεργασία και δράση. Εάν πραγματικά ενδιαφέρει τελικά να διευρύνουμε συνολικά ως Νομός, τους… ορίζοντες. Και να βγει ωφελημένος συνολικά ο τόπος, το κοινωνικό σύνολο. Με τη δημιουργία μίας νέας πιο σταθερής και πιο διευρυμένης τουριστικής βάσης. 

Είναι πολύ σημαντικό κάποιοι να κατανοήσουν ότι οι αποφάσεις που θα πάρουν σήμερα και οι ενέργειες τους, είναι αυτές που θα καθορίσουν το μέλλον του τόπου αύριο….